مروری بر تاثیرات شبکه‌های اجتماعی


  • تاثیرات شبکه‌های اجتماعی روی کارآفرینی، مفید یا مضر؟! مسئله این است. شبکه‌های اجتماعی به عنوان پدیده ای نوظهور، علاوه بر جنبه‌های مختلف زندگی، عواملی تاثیرگذار در حوزه کارآفرینی ‌هستند. از نظر جامعه شناسان و کارآفرینان برتر، تاثیرات شبکه‌های اجتماعی بر روی کارآفرینی در دو جنبه ی مثبت و منفی قابل بررسی است. رسانه‌های اجتماعی بستر مناسبی برای ترویج و شکوفایی فرهنگ کارآفرینی ‌هستند.

    در واقع رسانه‌های جمعی با نشر مطالب مربوط به کارآفرینی و فعالیت‌های خلاقانه، سبب تقویت روحیه ریسک پذیری کاربران ‌می‌گردند. از سوی دیگر فعالیت در رسانه‌های جمعی فرصت‌های ایده پردازی و کارآفرینی جوانان را کاهش می‌دهد. از نظر دکتر ماکان آریا پارسا، وابستگی به رسانه‌های جمعی سبب اتلاف وقت گسترده می‌گردد. از این رو مدیریت فعالیت در شبکه‌های مجازی برای شکوفایی خلاقیت و نوآوری الزا‌می‌میباشد.

    تاثیرات شبکه‌های اجتماعی

    رواج فرهنگ کارآفرینی از تاثیرات شبکه‌های اجتماعی روی کارآفرینی

    تاثیرات شبکه‌های اجتماعی روی کارآفرینی و فرهنگ کارآفرینی چگونه است؟ هر گونه تغییر و تحول گسترده بدون آماده سازی فرهنگی افراد مقدور ن‌می‌گردد. ترویج کارآفرینی و خلاقیت نیز نیازمند فرهنگ سازی صحیح در مقیاس گسترده ‌می‌باشد. رسانه‌های اجتماعی نقشی فعال در شکل دهی افکار عمو‌می‌دارند، از این رو شبکه‌های اجتماعی بستر مناسبی برای فرهنگ سازی کارآفرینی ‌می‌باشند.

    رسانه‌های مجازی با قابلیت‌های متنوع در اشتراک گذاری و برجسته سازی اخبار و مطالب کارآفرینی، بستر مناسبی برای تنویر افکار عمو‌می‌‌می‌باشند. استفاده گسترده مردم از شبکه‌های اجتماعی مجازی، امر فرهنگ سازی را تسهیل ‌می‌بخشد. این شبکه‌ها با نمایش کسب و کارهای خلاقانه، مهارت‌ها و آموزش‌های مختلف کاربران را در جهت بکارگیری استعدادهای خویش سوق می‌دهند.

    فرهنگ سازی تفکرات کارآفرینی از طریق شبکه‌های مجازی مؤثرتر از مدرسه، رادیو و تلویزیون ‌می‌باشد. دلیل این امر، استفاده گسترده تمام گروه‌های سنی در فضای مجازی است؛ بنابراین توجه ویژه به محتوای کارآفرینی منتشر شده در فضای مجازی، سبب ترویج ارزش کارآفرینی در جامعه می‌گردد.

    شبکه‌های اجتماعی، بستر مناسب رشد کسب و کارهای کارآفرینی

    شبکه‌های اجتماعی به عنوان بستری مناسب جهت ایجاد و رشد فعالیت‌های کارآفرینی نقش بسزایی در رواج کارآفرینی دارند. در واقع یکی از تاثیرات شبکه‌های اجتماعی روی کارآفرینی، تسهیل رشد و شکوفایی کارآفرینی ‌می‌باشد. تمام گروه‌های سنی و اقشار مختلف در شبکه‌های مجازی حضور دارند. از این رو معرفی و فعالیت کسب و کارهای کارآفرینی سبب دیده شدن و پیشرفت می‌گردد.

    دیده شدن از نیازهای اصلی فعالیت‌های کارآفرینی ‌است. از این رو قابلیت نمایش و اشتراک گذاری آسان فعالیت‌های کارآفرینی در این شبکه‌ها، به منزله حمایت ویژه از کارآفرینان قلمداد می‌شود. حمایت گسترده کاربران از مشاغل نوین و استارت آپ‌ها، سبب علاقمندی جوانان به اجرا کردن ایده‌های نوآورانه می‌گردد.

    کارآفرینی مجازی، از تاثیرات شبکه‌های اجتماعی روی کارآفرینی

    با گسترش استفاده از فضای مجازی، کارآفرینی مجازی به عنوان شاخه فعال حوزه کارآفرینی ترویج یافته است. کارآفرینی مجازی از تاثیرات شبکه‌های اجتماعی روی کارآفرینی است که در بستری خارق العاده روی می‌دهد. کسب و کارهای مجازی به دلیل دسترسی سریع و آسان مردم به فضای مجازی بیش از کسب کارهای دنیای واقعی دیده می‌شوند.

    شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کارهای خلاقانه مبتنی بر بستر آموزش و رشد دانش افراد، بسیار مناسب می‌باشند؛ به عبارت دیگر، کارآفرینان حوزه ی آموزش می‌توانند به صورت غیرحضوری آموزش‌های لازم را ارائه دهند.

    به طور مثال داوطلبین دوره‌های تربیت روان، با شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های مجازی از دانش مشاوران کارآفرین بهره می‌گیرند. فراگیری آموزش‌های لازم جهت فعالیت صحیح کارآفرینان در فضای مجازی، برای بهبود وضعیت مجموعه آنان الزا‌می‌است.

    معایب شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن روی کارآفرینی از نظر دکتر ماکان آریا پارسا

    معایب تاثیرات شبکه‌های اجتماعی روی کارآفرینی کدامند؟ افزایش استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سبب ارتباطات گسترده شده است. شبکه‌های اجتماعی علی‌رغم ایجاد فرصت‌های مناسب در حوزه کارآفرینی، معایبی هم دارند.

    از نظر دکتر ماکان آریا پارسا، اتلاف وقت در فضای مجازی از علل عمده کاهش ایده‌های ناب و کارآفرینی ‌می‌باشد. در واقع جوانان و نوجوانان بجای ایده پردازی و تفکر در امور مختلف، سرگرم شبکه‌های اجتماعی می‌شوند.

    دکتر ماکان اریا پارسا و تاثیرات شبکه‌های اجتماعی

    ذهن باز و فکر فراخ زمینه ساز خلق ایده‌های ناب می‌گردد. وقت گذرانی در فضای شبکه‌های اجتماعی علاوه بر اتلاف وقت، سبب درگیری ذهن با مسائل بی اهمیت می‌گردد. از این رو کاهش رصد رویدادهای شبکه‌های اجتماعی سبب افزایش توانایی ذهن برای ایده پردازی می‌گردد.

    فعالیت کارآفرینان در شبکه‌های اجتماعی، علاوه بر رونق کسب و کار، معایبی نیز به وجود می‌آورد. به اشتراک گذاری ایده‌های خلاقانه و کسب و کار نوین در شبکه‌های اجتماعی سبب کپی ایده‌ها و دزدی محتوا می‌شود. در واقع فضای مجازی امنیت کافی برای حفظ محتوای کار آفرین را ندارد.

    با توجه به اینکه کارآفرینان بسیاری در فضای مجازی فعالیت می‌کنند. استارت آپ‌های نوپا نباید خود را با آنان مقایسه کنند. به عبارتی، شبکه‌های اجتماعی سبب مقایسه و کاهش پشتکار کارآفرینان می‌شوند.

    فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با ارائه ایده‌ها و تفکرات مختلف، از خلق ایده‌های نو در ذهن افراد جلوگیری می‌کند. افراد در شرایط مختلف بجای تفکر عمیق در مورد مسائل، ایده‌های دیگران را بکار می‌گیرند. در حالیکه اتکا به ایده‌های دیگران، میزان کارآفرینی را کاهش می‌دهد.

    مزایای شبکه‌های اجتماعی در حوزه کارآفرینی

    شبکه‌های اجتماعی با توسعه ارتباطات و تسهیل تبلیغات، مزایای بسیاری برای کارآفرینی به ارمغان آورده اند. یکی از تاثیرات شبکه‌های اجتماعی روی کارآفرینی، ایجاد بستر مناسب برای کارآفرینان دنیای مجازی و واقعی است.

    در واقع وجود شبکه‌های اجتماعی، سبب ایجاد مشاغل و فعالیت‌های جدیدی می‌شود که تاکنون وجود نداشته اند. به طور مثال مشاوره مشاغل فعال در شبکه‌های اجتماعی، یکی از مشاغل نوین کارآفرینی محسوب می‌شود.

    سخن پایانی

    دکتر ماکان آریا پارسا با بهره گیری از فضای مجازی توانست عنوان کارآفرین برتر در حوزه ی آموزش مجازی را کسب نماید. از این رو یکی از مزیت‌های شبکه‌های اجتماعی ترویج آموزش مجازی در زمینه‌های مختلف ‌می‌باشد. آموزش مجازی سبب تسهیل و تسریع پروسه آموزش می‌گردد.

    حضور کارآفرینان موفق در شبکه‌های اجتماعی سبب تشویق و تحریک افراد در زمینه ی کارآفرینی می‌گردد. کارآفرینان با انتشار تفکرات و تصاویر کسب و کار خویش، انگیزه ی اعضای جامعه را افزایش می‌دهند. کسب اطلاعات و ارتباط با افراد موفق در بستر شبکه‌های اجتماعی بسیار آسان است.

    تاثیرات شبکه‌های اجتماعی

    فضای مجازی بستر مناسبی برای توسعه ارتباطات و کسب اطلاعات مناسب درمورد نیازهای جامعه ‌می‌باشد. برخی افراد با استفاده ی نادرست و بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی، توانایی‌های خویش را نادیده می‌گیرد. افراد هوشمند با شناخت ویژگی‌های منحصر بفرد پلتفرم‌های اجتماعی به کارآفرینان موفق بدل می‌شوند.

    سوالات متداول

    آیا می‌توان بدون توجه به تاثیرات شبکه‌های اجتماعی روی کارآفرینی به فعالیت در بستر اینترنت پرداخت؟

    افراد هوشمند و کارآفرینان موفق پیش از شروع فعالیت، زیرساخت‌ها و ویژگی‌های فضای مجازی را بررسی می‌کنند.

    آیا صرفا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی ‌می‌تواند موفقیت کارآفرینان را تضمین نماید؟

    کارآفرینان موفق برای تداوم موفقیت در کسب و کار خویش، با رعایت اعتدال از پلتفرم‌های مجازی بهره می‌گیرند. در واقع آنان می‌دانند برخی از مخاطبان آنان علاقه ای به دنیای مجازی ندارند، از این فعالیت سنتی را فراموش نمی‌کنند.

    بهترین پلتفرم برای شروع کسب و کار کدام است؟

    انتخاب محیط فعالیت برای هر کسب و کاری به تناسب محوریت آن صورت می‌گیرد. بدین منظور باید ویژگی‌های پلتفرم‌های مختلف را بررسی نمود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    بعد از ثبت شماره لینک ورود به اجلاس برای شما ارسال می گردد.