میثم شکری ساز اثرات مخرب مدارک جعلی آموزشی را فراتر از انتظار می داند
میثم شکری ساز آثار مخرب مدارک جعلی آموزشی را فوق العاده زیاد دانسته و معتقد است این اثار سبب بروز مشکلات فراوانی در جامعه می شود. مدرک گرایی در جامعه امروزی سبب روی آوردن جمع کثیری از مردم به استفاده از مدارک تحصیلی و آموزشی جعلی شده است. جعل مدارک تحصیلی و استفاده از آنها جرم محسوب میشود. جعل مدارک تحصیلی به دلیل ضایع کردن حقوق افراد در زمینههای مختلف جرم شناخته میشود و فرد خاطی مجازات خواهد شد. استفاده از مدارک جعلی علاوه بر مجازات قانونی، اثرات ناخوشایندی روی جامعه برجای میگذارد. به اعتقاد میثم شکری ساز، روی کار آمدن افراد نالایق، دلسرد شدن افراد تلاشگر، ضربه به زیرساختهای اقتصادی و کاهش سطح علمی جامعه از اثرات منفی استفاده از مدارک تحصیلی جعلی هست. از این رو پیشگیری از گسترش این عارضه اجتماعی، رسالتی الزامی است.
مجازات جعل مدارک تحصیلی
دکتر میثم شکری ساز معتقد است برخلاف باور عموم، صاحبان مدارک جعلی تحصیلی و آموزشی همچون افراد جعلکننده محکوم به مجازات خواهند شد. در واقع قانونگذار به منظور پیشگیری از جرم و تنبیه افراد کلاهبردار، مجازات جعل مدرک تحصیلی را تنظیم کرده است. با استناد به این قانون، مجازات استفاده از مدارک جعلی آموزشی و تحصیلی با علم به جعلی بودن آنها، یک الی سه سال حبس و جبران خسارت وارده است.آنظور که دکتر شکری ساز اطلاع دارد، میزان مجازات با تأثیر مدرک در پیشبرد اهداف فرد خاطی مرتبط است. این حکم درمورد مدارک تحصیلی دانشگاهی و علمی در مدارج بالا است. مجازات جعل مدارک آموزشی و تحصیلی زیر دیپلم، مدارک مؤسسات آموزشی و … کمتر از موارد فوق است. اما به اعتقاد دکتر شکری ساز آنچه که مهم است مجرم شناختهشدن صاحبان مدارک جعلی در حوزه تحصیلی و آموزشی است.
میثم شکری ساز معتقد است کاهش میل به آموزش از اثرات بارز جعل مدارک تحصیلی است
از دیدگاه دکتر میثم شکری ساز بارزترین اثر سوء استفاده از مدارک جعلی تحصیلی و آموزشی، کاهش شور و اشتیاق افراد به فراگیری علم و دانش است. به عبارتی فرد ترجیح میدهد بهجای صرف وقت و انرژی، هزینه دریافت مدرک را پرداخت کند. ازاینرو دیگر اشتیاقی برای فراگیری علم و تخصص نخواهد داشت. از سوی دیگر وقتی افراد تلاشگر متوجه ترقی افراد با استفاده از مدارک جعلی تحصیلی میشوند، از تلاش دست برمیدارند. در واقع آنها تلاش را بیفایده میدانند و مدرک خویش را بیارزش میشمارند.
روی کار آمدن افراد نالایق و بیسواد
دکتر شکری ساز به عنوان فردی که با چالش های نظام آموزشی درگیر بوده است، معتقد است که جعل مدارک تحصیلی و استفاده از آنها روی جنبههای مختلف زندگی انسانها اعم از جنبه اجتماعی، اقتصادی و شخصی اثر سوء دارد. یکی از اثرات منفی استفاده از مدارک جعلی آموزشی، روی کار آمدن افراد بیسواد بدون هیچگونه تخصص خاصی میشود. به عبارتی فرد تنها با استناد به داشتن مدرک مربوطه و بدون هیچدانش تخصصی در زمینه مدنظر، مشغول بکار میشود. خب مدارک جعلی آموزشی با بالابردن افراد نامناسب شایستگی افراد توانمند و باسواد را بیاهمیت کرده و زمینه اثرگذاری آنان از بین میرود. روی کار آمدن مدیران و افراد نالایق تنها به کمک مدارک جعلی آموزشی، سبب صرف بودجه در زمینههای نادرست و در نتیجه لطمه اقتصادی به جامعه میشود.
کاهش سطح علمی جامعه
دکتر شکری ساز که موفقیت کسب و کارهایی در حوزه آموزش را در کارنامه خود دارد، به اثار منفی دیگر مدارک جعلی تحصیلی اشاره می کند. ایشان معتقدند که جعل مدارک تحصیلی روی سوادآموزی و اشتیاق به کسب دانش، سطح علمی جامعه کاهش مییابد. از سوی دیگر میل افراد به شرکت در کلاسها و دورههای آموزشی کاهشیافته و زیرساختهای آموزشی خصوصی دچار بحران اقتصادی میشوند. کاهش سطح علمی افراد جامعه سبب مصرفگرا شدن جمعیت و زیانهای اجتماعی و اقتصادی غیرقابلجبران میشود.
راهکارهای پیشگیری از جعل مدارک تحصیلی از نظر دکتر میثم شکری ساز
میثم شکری ساز معتقد است با توجه به نقش مخرب جعل مدارک تحصیلی در شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه، پیشگیری از رشد این عارضه امری همگانی است. در واقع مراجع قانونی میتوانند با سختگیری بیشتر در اجرای مجازات جعل مدارک و استفاده از آنها، شرایط را بهبود ببخشند. از سوی دیگر ادارات، مؤسسات و سازمانها هنگام ثبتنام و استخدام افراد صحت مدارک را بادقت بررسی نمایند. افراد نیز میتوانند با تشویق اطرافیان به فراگیری علم و دانش از راه اصولی در بهبود شرایط نقش داشته باشند.