میثم شکری ساز کیست؟
میثم شکری ساز، مشاور، کارآفرین و بیزنسمن ایرانی است که با توجه به فعالیت های زیادی که در حوزه کارآفرینی داشته توانسته موفقیت های عمده ای را کسب کند. او مؤسس هولدینگ پارس و جزو اولین نفراتی است که آموزش مجازی و از راه دور را در ایران اجرایی کرد. تلاش میکنیم برخی توصیههای آموزشی از ایشان را هم در خلال معرفی او مرور کنیم تا احتمال موفقیت در کسبوکار و زندگی مان را بیشتر کنیم.
آنچه در این مطلب می خوانید:
اوایل زندگی میثم شکری ساز
[میثم شکری ساز] در سال 1365 در اصفهان به دنیا آمد، اما نه در خانوادهای ثروتمند و مشهور، بلکه در خانوادهای معمولی و نه چندان پولدار! شغل پدرش ارتشی بود و مادرش خانه دار.
میثم شکری ساز از همان اوایل نوجوانی هم روحیات کارآفرینی و کسبوکاری داشت. او همیشه دوست داشت کسبوکار خودش را راهاندازی کند و برای پیشرفت و ارتقای جامعهاش بکوشد.
خوشبختانه دنبال کردن همین ویژگیها و رؤیاها بود که او را در مسیری که اکنون در آن قرار دارد، انداخت.
میثم شکری ساز و تحصیلاتی که هنوز ادامه دارد…
میثم شکری ساز اکنون در حال تحصیل برای اخذ دومین مدرک دکترای خود است. بد نیست مروری کوتاه بر آنچه از لحاظ تحصیلی بر ایشان گذشته است داشته باشیم:
- تحصیلات متوسطه: مدرسه سلامت اصفهان
- تحصیلات کارشناسی: مهندسی صنایع گرایش تولید صنعتی
- تحصیلات کارشناسی ارشد: رشته MBA در دانشگاه Steinbeis Berlin آلمان
- تز کارشناسی ارشد: «جهانیسازی آموزش الکترونیکی»
- تحصیلات دکترا: مدرک دکتری کارآفرینی، گرایش آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی
ایشان همچنین دارنده گواهینامه مدیریت کسبوکار MBA و DBA مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و همچنین موفق به اخذ گواهینامه مدیریت کیفیت ISO 9001:2000 از DNV هلند شده است.
برای آشنایی ابتدایی با شخصیت دکتر شکری ساز لطفا فایل صوتی زیر را بررسی نمایید.
مرور کوتاه سوابق تحصیلی و آموزشی [میثم شکری ساز] در یک نگاه
- کارشناسی مهندسی صنایع گرایش تولید صنعتی
- مدیر برتر فناوری اطلاعات در سال 1396
- دکتری کارآفرینی، گرایش آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی
- کارشناسی ارشد، رشته مدیریت MBA، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
- کارشناسی ارشد، رشته مدیریت MBA، دانشگاه Steinbeis Berlin آلمان
- دارنده گواهینامه مدیریت کسبوکار MBA مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
- دارنده گواهینامه مدیریت کیفیت ISO 9001:2000 از DNV هلند
- مسلط به زبان انگلیسی در سطح مطلوب (خواندن، نوشتن و صحبت کردن)
- دارنده گواهینامه دوره آموزش عالی حقوق تجارت و داوری
چند آموزش از تجربیات میثم شکری ساز در مورد اشتباهات کارآفرینان
همه کارآفرینها اشتباه کردهاند و از این به بعد هم اشتباه خواهند کرد؛ اما برای جلوگیری از اشتباه، میتوانیم به شکستها یا تصمیمات غلط کارآفرینهای بزرگ نگاه کنیم و از تکرار آنها جلوگیری کنیم.
با هم 6 اشتباه رایج کارآفرینان را بخوانیم:
اشتباه اول: هر بازاری، محصول موفق شما را میپذیرد!
اگر یک محصول شما در بازاری موفق بود، لزوماً در بازاری دیگر موفق نخواهد بود. شما به عنوان یک کارآفرین به هیچ وجه نباید با این توجیه که محصول من موفق بوده، دست از تحقیقات بازار، شناخت مشتریان و یا تبلیغات بکشید.
تاریخچه دنیای بازاریابی پز از محصولات و خدمات موفقی بوده که به دلیل همین اشتباه شکست خوردهاند. مثلاً اینکه یک نوشیدنی در آمریکا پرطرفدار باشد دلیلی بر این نیست که در فرانسه و انگلستان هم همین اتفاق برایش بیفتد!
اشتباه دوم: شریک زیاد داشتن خوب است!
در شروع یک کسبوکار ممکن است هیجان زده باشید و تن به شراکت با افراد زیادی بدهید؛ اما این اشتباه است. در ابتدا کارتان را به آرامی شروع کنید و در صورت نیاز با یک نفر شریک شوید. بهتر است شرکایی باشید که مهارتها و افکار متفاوتی دارند اما در کل هم مسیر بمانید.
اشتباه سوم: برای شروع، زیاد انتظار کشیدن بهتر است
انتظار و معطل شدن زیاد برای شروع یک کسبوکار یا راه اندازی استارتاپ اصلاً مورد جالبی نیست. تعلل و اهمالکاری میتواند انگیزهها را کور کند و اجازه تکامل را از شما بگیرد. کامل گرایی را به راحتی کنار بگذارید.
اشتباه چهارم: پایین آوردن ارزش محصول خوب است
اینکه شرکت شما یک استارتاپ نوپاست، بهانه خوبی نیست که بخواهید به خاطرش محصولی بیکیفیت و کم ارزش وارد بازار کنید. محصول شما باید کاربردی و به درد بخور و با کیفیت باشد.
مطمئن شوید که در حال اضافه کردن ارزش به مشتریان خود هستید. در این مسیر ممکن است اسیر کامل گرایی شوید. منظور از ارزشمند بودن محصول، این نیست که عالیترین باشد، اما دستکم نباید بی ارزش باشد و موجب فریب مشتریان شود.
اشتباه پنجم: بهتر است همه چیز را خودکار و اتوماتیک کنیم
اینکه بتوانیم در کسبوکارهایمان سیستم سازی کنیم، بسیار خوب است به شرطی که منجر به کاهش هزینهها و افزایش سرعت عمل در انجام امور شود.
اشتباه ششم: هزینه زیاد یا هزینه کم
بین کارآفرینان موفق دو ذهنیت مهم وجود دارد:
- اول: در خرج کردن پولِ نقد وسواس داشته باشید،
- دوم: از سرمایهگذاری روی افراد و شرایط مناسب ترس نداشته باشید
هر دو ذهنیت درصورتیکه با افراط همراه شوند، باعث شکست کسبوکار شما خواهند شد! اگر میخواهید یک کارآفرین خوب باشید، باید بدانید در کسبوکار نه بی حسابوکتاب خرج کردن خوب است و نه کم خرج کردن. از خرج کردن پول نترسید، در عین حال مراقب باشید که به بهینهترین شکل ممکن خرج کنید.
برخی سوابق اجرایی دکتر میثم شکری ساز
- رئیس موسسه نشر دیجیتال پارسیان دانش پندار علم گستر
- مدیرعامل و رئیس هیئتمدیره مجتمع آموزشی پارس پندار نهاد از سال 1388 تاکنون
- مدیرعامل و رئیس هیئتمدیره مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس از سال 1388 تاکنون
- رئیس کنسرسیوم ارزیابی و اعتبارسنجی شرکتها (کاوش)
- مجری طرح آموزش ده هزار دفتر ICT روستایی در زمینه گردشگری با همکاری وزارت ارتباطات، سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایعدستی و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران
- رئیس موسسه نشر دیجیتال پارسیان با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- مدیر مرکز شماره 3 جهاد دانشگاهی اصفهان از آذر 1387 لغایت اردیبهشت 1388
- رئیس انتشارات پارسیان دانش پندار
- رئیس پایگاه خبری پژوهش نیوز
- مدیرعامل موسسه حقوقی بینالمللی دادگران حق و عدالت
- و…
چند توصیه مدیریتی از میثم شکری ساز برای مدیران کسب و کارهای کوچک
توصیه اول: با خودتان جلسات منظمی برگزار کنید!
یکی از عادات خوب مدیران موفق این است که با خود جلسات منظمی برگزار میکنند و به اصطلاح «با خود خلوت میکنند». توصیه میشود تمام مدیران دستکم هفتهای یک بار با خود جلسه گذاشته و در جریان این جلسات هم عملکرد پیشین و نقاط قوت و ضعفشان را بررسی کنند و هم برای انجام پروژههای آینده برنامهریزی کنند.
توصیه دوم: در برابر تغییر دادن خود مقاومت نکنید
از رفتارهای بد مدیران مقاومت در برابر تغییرات است. تغییرات برای هر فرد و سازمانی از اهمیت زیادی برخوردار است. کافی است نگاهی به اطراف خود بیندازید و ببینید که همکاران و اطرافیان شما چطور با تغییر خود به موفقیتهای فردی و سازمانی بزرگی دستیافتهاند، پس شما هم میتوانید با تغییر خود و محیط اطرافتان به موفقیت برسید.
توصیه سوم: نگرانی و تردید را متوقف کنید
چیزی که به شدت از قابلیتهای مدیران میکاهد، وجود حس تردید و بدبینی او نسبت به دیگران و مهمتر از آن در مورد روندهای آتی است. همیشه به همان چیزی فکر کنید که دوست دارید اتفاق بیفتد. نگرانی و تردید یک مدیر مثل سم کشندهای است که به تمام کارکنان سرایت کرده و از کار مؤثر بازمیدارد. ضمن اینکه باید تلاش کنید کنترل عصبانیت و خشم خود به موقع بروز بحرانها را یاد بگیرید.
مهمترین تندیسها و تقدیرهای میثم شکری ساز
برخی از تندیسها و دستاوردهای دکتر [میثم شکری ساز] را به صورت تیتروار با هم مرور کنیم:
- برگزیده مدیر برتر فناوری اطلاعات در سال 1396
- لوح سپاس منتخب پژوهشی و دانشجوی برتر از دانشگاه آزاد اسلامی
- تقدیرنامه چهارمین جشنواره فروش رایانه و تجهیزات دیجیتال
- لوح سپاس از دانشگاه پیام نور اصفهان
- تندیس سپاس دستاورد برگزیده از سومین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات مراکز علمی کشور
- تندیس سپاس نخستین سمینار فنگ شویی و چیدمان منزل
- تندیس افتخار چهارمین جشنواره و نمایشگاه بینالمللی رسانههای دیجیتال
- تقدیرنامه دومین ستاد بزرگداشت روز جهانی گردشگری
- گواهی شرکت در سمینار (استراتژیهای تحول و موفقیت مدیریت سازمانی) از دانشگاه آزاد اسلامی
- تقدیرنامههای سخنرانی (25 راز موفقیت) از دانشگاه صنعتی اصفهان
- لوح سپاس سخنرانی (تویی که ذهن برندهای) از دانشگاه آزاد اسلامی
- تندیس همایش نگرههای نوین آموزش در مهندسی حرفهای از مرکز آموزشهای تخصصی خانه صنعت و معدن ایران
- تقدیرنامه حضور در همایش: سومین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات مراکز علمی کشور
- تقدیرنامه حضور در همایش: چهارمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات مراکز علمی کشور
- تندیس سپاس سخنرانی (مهندسی ارتباطات مؤثر) دانشگاه اصفهان
- تندیس سپاس شرکت در دومین سمینار روانشناسی فروش و بازاریابی
- لوح سپاس سخنرانی (تویی که ذهن برندهای) از دانشگاه اصفهان
- سپاسنامه حضور در همایش اقتصاد مقاومتی دانشگاه اصفهان
- گواهی شرکت در دورهها و سمینارهای برایان تریسی
- گواهی شرکت در سمینارهای آنتونی رابینز
- گواهی شرکت در دورههای دکتر جان اف دمارتینی
- گواهی شرکت در دورههای تونی بوزان
- تقدیرنامه آموزش الکترونیکی به شیوه نوین به عنوان دستاورد برگزیده در سومین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات مورد تأیید معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
- لوح سپاس از سازمان فرهنگی و صنایعدستی و گردشگری
- لوح سپاس دستیابی به جایگاه مقام اول علم و فناوری از دانشگاه پیام نور اصفهان
- تقدیرنامه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) جهت برگزاری سمینار “بازاریابی ویژه شرکتهای هواپیمایی کم هزینه”
برخی از مهمترین سوابق تدریس دکتر میثم شکری ساز
دکتر میثم شکری ساز در کنار مدیریت شرکتها و کسبوکارهایش، در مورد مسائل مدیریتی از جمله اصول و نکات ایده پردازی تدریس هم میکند. برخی از سوابق تدریس او را در اینجا میخوانید:
- تدریس ارتباطات و مهارتهای زندگی در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان (5 سال)
- اصول و مبانی مدیریت کسبوکار در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان (5 سال)
- تدریس حقوق تجارت و کسبوکار در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان (5 سال)
- تدریس در موسسه آموزش عالی نجفآباد و المهدی اصفهان (غیرانتفاعی – غیردولتی)
- فنون فروش و مذاکره در مرکز شماره 3 جهاد دانشگاهی واحد اصفهان
- ارتباط مؤثر در مرکز آموزشهای تخصصی کوتاهمدت خانه صنعت و معدن ایران
- تبلیغات خلاق در مرکز آموزشهای تخصصی کوتاهمدت خانه صنعت و معدن ایران
آشنایی با برخی از تألیفات و ترجمههای میثم شکری ساز
میثم شکری ساز در زمینه تألیف و ترجمه کتاب هم سوابق جدی دارد. در ادامه به تجربیات ایشان در زمینه چاپ کتاب اشاره میکنیم:
سوابق ترجمه کتاب دکتر میثم شکری ساز
- فراتر از استراتژی (نقش مدیران در پیادهسازی موفقیتآمیز استراتژی) | رابین اسپکیولند
- تویی که ذهن برندهای | کریس روی و کرافت ویویس
- رازهای بازاریابی قدرتمند | پیتر ارس، جورج ترک
- آسایش در آرامش |آلن و بارابرا پیس
- بازاریابی گوریلی | تونی اندرسون
- استوار | آنتونی رابینز
- مذاکره با دستان خالی | هیزلداین، سایمون
- توهم باهوشی 1 | دیوید مکرینی
- توهم باهوشی 2 | دیوید مکرینی
سوابق تألیف کتاب میثم شکری ساز
- بازاریابی نوگرا (به همراه محمدرضا دلوی)
- ناگفتههای تاریخ تفکرات مدیریت
- بازاریابی و کسبوکار اسلامی
- روابط فرد و سازمان
- هنر شناخت مردم
- رژیم کتوژنیک
- به کانادا خوش آمدید
- سیاحت و مهاجرت تحصیلی از دیدگاه اسلام
- کسبوکارهای نوین
- ناگفتههای مدیریت
نتیجه گیری
با جستجو و یا مشاوره با افراد شایسته، میتوانید شما هم به سمتوسوی کارآفرینی میل کنید، البته اگر روحیه کارآفرین شدن و راهاندازی کسبوکار داشته باشید. خواندن زندگینامه کارآفرینانی مثل میثم شکری ساز باعث میشود جرقهای در ذهنمان بخورد تا ما هم راه آنان را در پیش بگیریم و به موفقیتهای مشابه و بعضاً بزرگتر برسیم.
سؤالات متداول
1- سن میثم شکری ساز چقدر است؟
دکتر شکری ساز در سال 1365 در اصفهان به دنیا آمد و در همین شهر هم دوران مدرسه خود را گذراند.
2- میثم شکری ساز چه تحصیلاتی دارد؟
میثم شکری ساز تحصیلات دبیرستان خودش را در مدرسه سلامت اصفهان به پایان رساند. از آنجا برای تحصیل در مقطع کارشناسی مهندسی صنایع گرایش تولید صنعتی به دانشگاه امیرکبیر رفت. او همچنین کارشناسی ارشد خود را در رشته MBA در دانشگاه Steinbeis Berlin آلمان گرفت. دکتر شکری ساز همچنین دارای مدرک دکتری کارآفرینی، گرایش آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی است.
3- علاقهمندیهای میثم شکری ساز چیست؟
- کتابخوانی هدفمند
- سفرهای کوتاه مدت و بلندمدت
- تماشای فیلمهایی که به توسعه فردی کمک میکند
- ورزش حرفهای و پیوسته
4- چند مورد از کتابهای تألیف شده توسط میثم شکری ساز
- روابط فرد و سازمان
- هنر شناخت مردم
- رژیم کتوژنیک
- به کانادا خوش آمدید
- سیاحت و مهاجرت تحصیلی از دیدگاه اسلام
- کسبوکارهای نوین
- ناگفتههای مدیریت
بازاریابی نوگرا دکتر شکری ساز رو خوندم. بشدت توصیه میکنم
👏🏻👏🏻👏🏻
برای رسیدن به جایگاه دکتر میثم شکری ساز، لازمه که از کودکی روحیه علم آموزی و خلاقیت در ما رشد پیدا کنه. زندگینامه جالبی بود.
چقدر خوبه که مهارت های مدیریتی و رهبری رو یاد بگیریم و به فکر کارآفرینی برای جوان ها باشیم. از امثال آقای دکتر شکری ساز میشه کلی ایده گرفت و انگیزه پیدا کرد.
اون اشتباه ششم خیلی نکته خوبی از دکتر شکری ساز بود. ادم هم میترسه زیاد هزینه کنه هم نمیشه هزینه نکرد. کاش بیشتر در این باره صحبت میکردید
سلام
واقعا که ریسک پذیری اولین قدم واسه موفقیته. شکری ساز هم واقعا جسارت داره.