توصیه های میثم شکری ساز در راه اندازی استارتاپ
آنچه در این مطلب می خوانید:
مشکلات متعددی منجر به این شکستها میشود؛ از نبود سرمایه کافی و خوب نبودن ایده تجاری تا عدم مدیریت قوی و نگرفتن تصمیمات درست.
دکتر میثم شکری ساز کارآفرین ایرانی، در این نوشته توصیههایی برای شما دارد که باعث میشود احتمال شکست شما بعد از راه اندازی یک استارتاپ کاهش یابد و شانس موفقیت شما زیادتر شود.
مهمترین دلایل شکست استارتاپها از دید دکتر میثم شکری ساز
شناخت دلایل شکست استارتاپ ها ازآنجهت مهم است که میتواند احتمال شکست شما را به شدت کم کند. وقتی بدانید چه راههایی غلط است، طبیعتاً شانس اینکه از راههای درست و مسیرهای صحیح به راهتان ادامه دهید، بیشتر میشود.
دکتر میثم شکری ساز با استفاده از تجربیات خود و البته مطالعاتی که در زمینه استارتاپها داشته، این دلایل مهم شکست استارتاپ ها را برای شما لیست کرده است:
عدم توجه به بازخوردهای نمونههای اولیه
خیلی از کسانی که استارتاپ راهاندازی میکنند، توجهی به بازخوردهایی که نمونه اولیه محصولشان خورده است نمیکنند. خیلی از آنها حتی نمونههای اولیه را هم در اختیار کسی قرار نمیدهند، شاید از دزدیده شدن ایدهشان میترسند و شاید هم آنقدر اسیر کامل گرایی میشوند که نمونه اولیه برایشان اهمیتی ندارد.
شما به عنوان یک مدیر استارتاپ باید یک نمونه اولیه (MVP) از محصولتان بسازید و روی آن بازخورد بگیرید. باید تا وقتی مشتریان بالقوه، محصول شما را تقاضا کنند، این بازخوردها را تکرار کنید.
شکست در پیدا کردن نیازهای بدون پاسخ مشتری
خیلی از سرمایهگذارها فکر میکنند ایدههایشان بهترین ایده دنیاست و میخواهند با ایدههایشان پول پارو کنند. آنها به دنبال نیازهای حقیقی مردم نمیروند و تنها به خفن بودن (!) ایدههایشان فکر میکنند. این توهم میتواند از مهمترین دلایل شکست استارتاپ ها باشد.
شما باید تا زمانی که مطمئن نشدهاید محصول یا خدمتتان میتواند در حل مشکل تعدادی از افراد مفید باشد، جذب سرمایه نکنید و به فکر بزرگتر کردن استارتاپ خود نباشید.
عدم وجود اشتیاق در بازار
اگر انگیزه اصلیتان از راهاندازی استارتاپ، درامد و پول و ثروت است، شما احتمالاً محکوم به شکست هستید. در درجه اول فقط و فقط باید به فکر حل یک مشکل یا اضافه کردن ارزش به دیگران باشید.
اگر هدف شما ایجاد ارزش، ایجاد راحتی بیشتر برای مردم، حل مشکل و بهبود کیفیت زندگی مردم نیست، شاید لازم است دوباره با خود فکر و اندیشه کنید.
کافی نبودن میزان سرمایه
اینکه میگویند بدون هیچ پولی میتوان کسبوکار راه انداخت، کاملاً اشتباه است. اصولاً بدون دسترسی به منابع مالی کافی، توانایی ادامه دادن فعالیتها و گسترش کسبوکارتان را نخواهید داشت.
اگرچه ذکر این نکته لازم است که در مراحل اولیه راهاندازی یک کسبوکار، بهاندازه کسبوکارهای بزرگ نیاز به سرمایه نخواهید داشت.
در مراحل بعدی، با جذب سرمایههای سرمایهگذاران، نقدینگی لازم را فراهم کنید، اما برای مراحل اولیه، نیاز به نقدینگی کافی دارید.
استارتاپهایی که در جذب سرمایه کافی ناتوان باشند، محکوم به شکست خواهند بود.

تیم ضعیف، رهبری ناتوان!
اگر توانایی رهبری و مدیریت ندارید، فعلاً فکر راهاندازی استارتاپ را از سرتان بیرون کنید! شما باید بتوانید تیم سازی کنید و آنها را مدیریت کنید، الهام بخش باشید و بتوانید انگیزه تزریق کنید.
اگر قصد راهاندازی استارتاپ دارید، به دنبال یادگیری مهارتهای رهبری بروید. برای اینکه مهارتهای رهبری را در مراحل اولیه راهاندازی استارتاپ یاد بگیرید، زمان زیادی نیاز ندارید، اما طبیعتاً موقعی که قرار است 100 نفر را رهبری کنید، نیاز به مهارتهای بیشتری دارید.
مدل کسبوکار اشتباه
مدل کسبوکار نمایشدهنده نحوه اداره استارتاپ است. در یک مدل کسبوکار خوب، منابع درآمدی، مشتریان، مخاطبان هدف، محصولات، جزییات مالی و نیازهای سرمایهای استارتاپ به صورت شفاف نمایان شدهاند.
اگر قصد راهاندازی استارتاپ دارید، باید یک مدل کسبوکار یا یک بوم ناب طراحی کنید. مدل کسبوکار اشتباه مستقیماً میتواند منجر به شکست استارتاپ شوند.
مراحل راه اندازی یک استارتاپ از دید دکتر میثم شکری ساز
دکتر شکری ساز طی مطالعاتی که در زمینه استارتاپ داشته است، به این نتیجه رسیده که میتوان طی 10 مرحله، یک استارتاپ موفق راهاندازی کرد.
این 10 مرحله به صورت ساده از قرار زیر است:
مرحله اول: ایدهای خوب جستجو کنید و به روی کاغذ بیاورید!
مرحله دوم: در مورد ایدهتان تحقیق و مطالعه کنید.
مرحله سوم: نمونه اولیهای از محصول یا خدمتتان ارائه کنید
مرحله چهارم: نمونه اولیه را به تعداد محدودی از افراد ارائه کنید
مرحله پنجم: نام برندتان را انتخاب کنید
مرحله ششم: وبسایت یا شبکههای اجتماعی و ارتباطی لازم را راهاندازی کنید
مرحله هفتم: مالکیت معنوی یا حق کپیرایت ایدهتان خود را ثبت کنید
مرحله هشتم: سرمایهگذار جذب کنید
مرحله نهم: با افراد خبره و مناسب، مشاوره داشته باشید
مرحله دهم: کسبوکارتان را راهاندازی کنید

کارآفرینی با استارتاپ چه تفاوتی دارد؟
در نگاه اول احتمالاً اینطور به نظر میرسد که آنهایی که استارتاپ راهاندازی میکنند، نامشان کارآفرین است؛ اما کارآفرینی متفاوت از استارتاپ راه انداختن است.
کسی که کارآفرینی میکند، یک مدل کسبوکار مشخص را با تیمهای جدید یا در مکانها و زمانهای تازه بازآفرینی میکند. ولی کار کسی که استارتاپ راهاندازی میکند، ساخت یک مدل کسبوکار تازه است؛ یعنی بهجز تغییر مکان، زمان و تیم کاری کسبوکار، اجزای آن شامل محصولات، روش توزیع، فعالیتها و منابع مورداستفاده و مشتریان هدف را هم تغییر میدهد. این کار ریسک و ابهام بالایی هم دارد، اما اگر نتیجهبخش باشد، موفقیتهای زیادی به بار خواهد آورد.
یک کارآفرین اجزاء کسبوکار خود را میشناسد و نمونه واقعی آن را در محیطهای دیگر مشاهده کرده است. ولی ناشناختهها و ابهامات بیشتری دارد و مثلاً حتی بازارهای هدف برای تیمهای استارتاپی، در حد فرضیه و حدس و گمان است.
سخن پایانی
راهاندازی استارتاپ کاری پر از ابهام است. دشواری و پیچیدگیهای خاص خود را دارد. راهاندازی یک استارتاپ نیاز به تلاش گسترده و فکر و اندیشه دارد. اگر اهل ریسک باشید، این کار برایتان خوشایندتر خواهد بود. سعی کنید مهارتهای مدیریتی و رهبری خود را ارتقا دهید و از تجربیات استارتاپهایی که شکست خورده اند استفاده کنید و آنها را موشکافانه مورد بررسی قرار دهید. در این نوشته توصیههایی از میثم شکری ساز در مورد استارتاپ و نکات آن را خواندیم.
سوالات متداول
تفاوت استارتاپ با کارآفرینی چیست؟
بهطورکلی میتوان گفت کارآفرینی در فضایی شفاف و کم ابهام تر پیشرفت میکند، اما فضا برای استارتاپ ها تیرهوتار و پر از ابهام و پیچیدگی است.
آیا همه استارتاپ ها لزوماً موفق خواهند شد؟
هرگز…! بیش از 80 درصد از استارتاپ ها در مراحل اولیه شکست میخورند و به مقیاسهای بزرگ نمیرسند.
مهمترین ویژگیهای استارتاپهای موفق چیست؟
مهمترین ویژگیهای یک استارتاپ موفق را میتوان توجه به نیازهای واقعی بازار، خلاقیت و نوآوری ، تیم سازی درست و همچنین انعطافپذیری دانست.