آیا موفقیت در کسبوکار آسان است؟
آنچه در این مطلب می خوانید:
آیا شما هم فکر میکنید راهاندازی کسبوکار یا مدیریت آن کار بسیار آسانی است؟ متاسفانه امروزه تفکر اشتباه آسان بودن تجارت و فعالیت اقتصادی، توسط برخی از مربیان مدیریت در اکوسیستم کارآفرینی ایران رواج پیدا کرده است.
بهنظر آقای دکتر میثم شکری ساز راهاندازی کسبوکار، با وجود جذابیتهای خاص خودش، یک مسیر دشوار است. اما شما میتوانید با برنامهریزی و یادگیری مستمر از سختیهای این مسیر بکاهید.
در این مقاله مهمترین نکات موفقیت در کسبوکار را ارائه میدهیم. بدیهی است که صرفا خواندن این مقاله کمکی به موفقیت در تجارت شما نمیکند و باید برای گرفتن نتیجه بهتر از یادداشتبرداری، تفکر، مطالعه و شرکت در جلسات مشاوره کسبوکار بهرهمند شوید. برای موفقیت در کسبوکارتان از نکات زیر غافل نشوید…

شروع در مقیاس کوچک
یکی از دلایل عدم راهاندازی کسبوکار، ترس از شکست است. کارآفرینان جوان، با ریسکپذیری بالایی که دارند، دست به کارهای بزرگ و نسنجیدهای میزنند که این مقدمه شکست آنها را رقم میزند و همین باعث ایجاد ترس و اقدام نکردن در بقیه کارآفرینان میشود.
البته گفتنی است که این ریسک، آگاهانه و کنترل شده نیست و تفاوت کارآفرینان موفق و شکست خورده در همین است. کارآفرینان موفق راهکار جلوگیری از شکستهای بزرگ را فقط در شروع در مقیاس کوچک میدانند. آنها یک ایده را در مقیاس کوچک انجام میدهند، آن را میسنجند و در صورت موفقیتهای احتمالی با برنامهریزی اقدام به توسعه کسبوکار خود میکنند.
مشاوره کسبوکار
پیشنهاد میکنیم از مشاوره کسبوکار، منتورینگ و بیزینس کوچینگ از همان ابتدای راهاندازی کسبوکار بهرهمند شوید. این کار از شکستهای احتمالی شما جلوگیری میکند و در پیریزی قوی پایههای تجارت بسیار موثر است.
برای انتخاب مشاور از افراد موفق که تجربه کارآفرینی دارند کمک بگیرید. آقای دکتر میثم شکری با تجربیات فراوانی که در زمینه کارآفرینی و مدیریت کسبوکار دارند، بهترین راهنماییها را به شما ارائه میدهند.

نوشتن طرح کسبوکار
بیزینس پلن یا طرح تجاری، استراتژی و اهداف کسبوکار شما را دقیقتر بیان میکند. این طرح، با مشخص کردن ساختارها و منابع، محصولات و خدمات، استراتژی بازاریابی و تحلیلهای مالی برنامه توسعه کسبوکار را هموارتر میکند.
البته اگر قصد راهاندازی استارتاپ و اجرای یک ایدهی نو را دارید، از بوم مدل کسبوکار کمک بگیرید. اما برای راهاندازی و توسعه ایدههای از پیش اجرا شده، سراغ نوشتن طرح کسبوکار بروید.
استراتژی بازاریابی
مقدمه سودآوری بیشتر در تجارت، استراتژیهای صحیح بازاریابی است. طرحریزی برنامه بازاریابی شرکت گام اول و اجرای آن گام دوم یک استراتژی بازاریابی است. سادهترین محصولات و خدمات با بهترین استراتژی بازاریابی، شرکت را به درآمدهای عالی میرسانند.
نوشتن و نحوه اجرای دقیق برنامه بازاریابی، بهقدری در فروش و برندینگ کسبوکار مهم است که یکی از درسهای دورههای مدیریتی و MBA را شامل میشود.
تیمسازی مناسب
استخدام افراد مناسب و تیمسازی یک چالش مهم در راهاندازی کسبوکار است. بهخصوص در ابتدای کار که بودجه بسیار محدود است، در تعیین افراد کلیدی و موثر بسیار دقت کنید. سپردن کارهای تخصصی به افرادی که تجربه کافی در زمینه مدیریت یا کارهای فنی ندارند، علاوه بر اتلاف بودجه، به کج شدن مسیر بیزینس میانجامد.
یکی دیگر از اشتباهات کارآفرینان کم تجربه استخدام افراد زیاد برای انجام کارهای متنوع است. اگر در ابتدای راه هستید، برای انجام امور جزئی نیرو استخدام نکنید و پس از به ثبات رسیدن اوضاع شرکت نیروی خود را توسعه دهید.
بهرهمندی از فضای دیجیتال
نادیده گرفتن دیجیتال مارکتینگ مانند این است که کسبوکار را شروع کرده و محصول یا خدمات خود را به کسی معرفی نکنید. بازاریابی اینترنتی فرصتهای زیادی را پیش روی شما میگذارد تا به مشتریان زیادی دسترسی پیدا کرده و فروش خود را بهطور چشمگیری افزایش دهید.
بسته به نوع کسبوکار میتوانید از وبسایت، شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای آنلاین در بازاریابی، تبلیغات و فروش خود کمک بگیرید. ویدئو مارکتینگ و ایمیل مارکتینگ ابزارهای مهم بازاریابی و معرفی محصول هستند که با وبسایت و شبکههای اجتماعی انجام میشوند.

تمرکز در کسبوکار
حتما این جمله معروف “با یک دست نمیتوان چند هندوانه گرفت” را شنیدهاید. این مثال با زبان بسیار ساده اهمیت تمرکز در کسبوکار را بیان میکند. تمرکز میتواند در انتخاب تخصص شما، محصولات یا خدمات و انتخاب جامعه هدف باشد.
بیزینسی که در ابتدای راه، هزار محصول را برای بازاریابی و فروش انتخاب میکند، احتمالا به موفقیتی هم نخواهد رسید. یا بیزینسی که جامعه هدف خود را کل مردم انتخاب میکند، در بازاریابی و تبلیغات به مشکل میخورد. انتخاب محصولات و جامعه محدود و تمرکز روی آنها احتمال موفقیت کسبوکار را دوچندان میکند.
استقامت در کارآفرینی
کارآفرینان کم تجربه با شروع کسبوکار و برخوردن به چالشهای مختلف، بهجای حل مسئله، به تغییر مسیر و اعلام شکست کسبوکار خود فکر میکنند. اما مهمترین نقطه قوتی که کارآفرینان موفق دارند، همین استقامت در کارها است که با جان سختی سراغ حل مسائل و چالشها میروند.
سلامتی مدیران
بسیاری از مدیران و کارآفرینان بیزینسها فکر میکنند با انجام شبانهروزی کارهای مختلف، موفقیت در کسبوکار را تضمین میکنند. در حالی که نمیدانند سلامتی روانی و جسمیآنها تضمینکننده موفقیت شغلی آنها است.
بدن ناسالم بهرهوری افراد را به شدت پایین آورده و آنها را در انجام امور کاری ضعیف میکند. خواب کافی، انجام مستمر ورزشهای هوازی، مدیتیشن و مصرف غذاهای سالم در سلامتی جسم و روان مدیران بسیار موثر است.
درس گرفتن از مشتریان
کارآفرینان موفق همیشه سعی در یادگیری از اشتباهات خود هستند. زیرا این باعث کاهش تکرار اشتباهات و بهتر کردن اوضاع میشود. اگر در کسبوکار خود با اولین اشتباه کم بیاورید، به زودی شکست میخورید. درس گرفتن از اشتباهات و عدم تکرار آنها باعث افزایش انگیزه در تیم و توسعه سریع کسبوکار میشود.
بازخورد گرفتن از مشتریان
همانطور که قبلتر گفتیم، یادگیری در موفقیت کسبوکار بسیار مهم است. ارائه محصول یا خدمات به مشتری و پرسیدن ایرادات کارمان در یادگیری بیشتر مدیران کمک میکند. مدیران کسبوکار را فقط از درون میبینند و توانایی تشخیص ایرادات کار برای آنها سخت است.
این کار علاوهبر اصلاح ایرادات، به افزایش اعتماد مشتری به کسبوکارمان نیز منجر میشود. هیچ کسب وکاری بینقص نیست، پس پذیرش بازخورد از مشتریان، بزرگترین منبع یادگیری برای کسبوکار شما است.
منحصر به فرد
منحصربهفرد بودن ناخودآگاه به افزایش خلاقیت در کسبوکار میانجامد. خلاقیت در کسبوکار هم یعنی شما چیزی بیشتر از رقبای خود برای ارائه دارید و ایجاد تمایز باعث کنجکاوی بیشتر جامعه هدف شما در محصولات یا خدمات شما میشود.
تمایز و خلاقیت در ایده کسبوکار بهرهوری شرکت را بالا برده و باعث افزایش درآمد میشود. فراموش نکنید که برای خلاق بودن، نیاز به کارهای عجیب نیست و شما با یک پله بهتر بودن، از بیشتر رقبای خود جلو میافتید.
ارائه بهترین خدمات مشتری
امروزه خدمات خوب به مشتری چیزی است که بسیاری از کسبوکارهای ایرانی آن را فراموش کردهاند. با ارائه خدمات عالی مشتریان احساس میکنند، برای آنها ارزش قائل هستید و احساس خاص بودن با خدمات شما را تجربه میکنند. خدمات عالی بهترین راه برای افزایش ارتباط بین مشتری و بیزینس شما است. بهترین تمایز در دنیای تجارت امروزی خدمات مشتری است.
سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم مهمترین نکات موفقیت در کسبوکار را برایتان بیان کنیم. اما اگر در انجام این نکات به مشکل میخورید، پیشنهاد میکنیم در دورههای کسبوکار MBA و DBA شرکت کنید. شرکت در جلسات مشاوره آقای دکتر میثم شکری هم ایدهی خوبی برای کمک گرفتن از یک کارآفرین موفق است.
سوالات متداول
- چرا موفقیت در کسبوکار مهم است؟
استقلال در کسبوکار و زندگی شخصی بزرگترین دستآورد موفقیت است. همچنین موفقیتهای آگاهانه از شکستهای بزرگ، پی در پی و سرخوردگی جلوگیری میکند.
- از کجا بفهمیم ایده تجاری موفقی داریم؟
میتوانید ایده خود را در یک مقیاس کوچک اجرا کنید. در این صورت شما سرمایهگذاری زیادی نکردهاید و با اجرای موفق مقیاس کوچک ایده، اعتماد سرمایهگذاران به شما بیشتر میشود.
- چگونه طرح کسبوکار و استراتژی بازاریابی تدوین کنیم؟
این کار از نظر برخی، کاری ساده به حساب میآید. اما به نظر من برای انجام این کار حساس از مشاوران مدیریت کمک بگیرید.