انضباط فردی با دکتر ماکان آریا پارسا

انضباط فردی با دکتر ماکان آریا پارسا

همه ما مزایای نظم و انضباط فردی را می دانیم یا درباره آن شنید ایم، اما چقدر درباره نحوه اجرای آن در زندگی خود اطلاع داریم؟ در این مقاله انضباط فردی را از دید یک کارآفرین جوان و موفق بررسی می کنیم.

دکتر ماکان آریا پارسا چند سالی است که علاوه بر مدیریت هلدینگ پارس پندار نهاد، توسعه مهارت های فردی و هدف گذاری را نیز آموزش می دهد. در ادامه توصیه های کاربردی وی را برای رسیدن به انضباط فردی مرور می کنیم.

توصیه اول: به سلامتی خود بها بدهید!

شاید فکر کنید این اصل اول به اشتباه در اینجا آمده و ارتباطی به انضباط فردی ندارد. اگر اینطور فکر می کنید سخت در اشتباهید…
سلامتی و داشتن رژیم غذایی مناسب می‌تواند تمرکز و کیفیت کار شما را بهبود بخشد. باید به اندازه کافی پروتئین و کربوهیدرات به بدنتان برسد تا انرژی داشته باشید، ویتامین مصرف کنید تا تمرکز و قدرت تفکر ذهنتان را افزایش دهید. به مقدار کافی آب بنوشید تا دمای بدنتان را تنظیم شود. ورزش کنید تا سوخت و ساز بدنتان به درستی کار کند و خلاصه حسابی حواستان به سلامت جسم و روانتان باشد.

توصیه دوم: کاغذ را برای نوشتن اهداف و یا نگرانی ها فراموش نکنید

اگر می‌خواهید در مسیر رسیدن به انضباط شخصی موفق عمل کنید، به اهدافی که ماه‌ها پیش برای خود مشخص کرده بودید بسنده نکنید.
مجددا اهدافتان را ارزیابی کنید، در صورت نیاز آن‌ها را تغییر دهید و در نهایت آن‌ها را روی کاغذ بیاورید. برای خودتان یادآوری کنید که چرا رسیدن به این هدف برایتان تا این اندازه مهم است.
چرا باید این همه زمان و انرژی صرف کنید تا این اهداف را به واقعیت تبدیل کنید. این کار به شما انگیزه و روحیه می‌دهد تا به سادگی تسلیم وسوسه‌هایتان نشوید.
در مرحله بعد باید این اهداف را به ریزهدف‌هایی تبدیل کنید که می‌توانید در یک بازه زمانی کوتاه‌تر به آن برسید. مثلا تبدیل شدن به یک ورزشکار حرفه ای را به اهدافی بسیار کوچکتر مثل هر روز 40 حرکت شنا زدن یا روزی 30 بار دراز نشست زدن تجزیه کنید.

انضباط فردی را از دید ماکان آریا پارسا
انضباط فردی را از دید ماکان آریا پارسا

توصیه سوم: تکنولوژی بنده شما باشد نه شما بنده آن!

برای رها شدن از وسوسه تکنولوژی، تکنولوژی را به خدمت بگیرید!
همه افراد به راحتی به اینترنت دسترسی دارند و مدت زمان زیادی را در رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف سپری می‌کنند که این مسئله می‌تواند به انضباط شخصی و بهره‌وری لطمه بزند. از سوی دیگر تکنولوژی‌ها و برنامه‌هایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا نظم و انضباط شخصی داشته باشید.
برنامه‌هایی از قبیل Freedom، Offtime، Moment و امثال آن دسترسی شما را به رسانه‌های اجتماعی و سایت‌ها برای مدت زمان مشخصی محدود می‌کنند تا بازدهی و بهره‌وری شما در حین کار افزایش یابد. به علاوه می‌توانید برنامه‌ها و کارهای روزانه‌تان را در اپلیکیشن‌هایی نظیر Todoist، TickTick، Microsoft To Do و امثال آن ثبت کنید و میزان پیشرفت‌تان را در یک بازه زمانی مشخص ارزیابی کنید.

توصیه چهارم: کارهای دشوار در کنار کارهای لذت بخش!

انجام برخی کارها و وظایف ساده و لذت‌ بخش است اما برای رسیدن به نظم و انضباط شخصی باید کارهایی را انجام دهید که اغلب برایتان چالش‌برانگیز یا ناخوشایند هستند. مثلا اگر قرار است برای یادگیری یک نرم افزار جدید مالی یک ساعت بیشتر در محل کارتان بمانید.
برای این که از انجام این برنامه جدید حس رضایت بیشتری داشته باشید، می‌توانید در کنار آن کاری را انجام دهید که به آن علاقه دارید، مثلاً گوش دادن به یک موسیقی آرامش‌بخش یا نوشیدن نوشیدنی محبوبتان در حین یادگیری نرم‌افزار جدید.

توصیه پنجم: وسوسه کننده ها را کنترل کنید!

بعضی اوقات عوامل وسوسه‌کننده زیادی در محیط وجود دارند و شما به سختی می‌توانید تمرکز کرده و انضباط شخصی‌تان را حفظ کنید.
مثلادر حین انجام دادن یک پروژه هستید که گوشی‌تان صدا می‌کند. نگاهی به صفحه نمایش گوشی می اندازید و می‌بینید یکی از شخصیت‌های محبوب‌تان، یک لایو در اینستاگرام آغاز کرده. وسوسه می‌شوید تا این ویدئو را تماشا کنید. بعد یک سری به پیج اینستاگرام فلان دوستتان می‌زنید و در نهایت متوجه می‌شوید بیش از دو ساعت است که در دنیای مجازی غرق شده‌اید و پروژه‌تان در چه وضعیتی است؟ نیمه کاره رها!
بهتر است بزرگ‌ترین عواملی را که باعث‌ می‌شوند شما تمرکز و نظمتان را از دست بدهید، از قبل شناسایی کنید و تصمیم بگیرید برای مقابله با آن‌ها چه باید بکنید. از برنامه‌هایی استفاده کنید که قبلاً معرفی کردیم، گوشی را خاموش کنید و تمرکزتان را بر روی پروژه‌تان بگذارید، اعلان‌های گوشی را قطع کنید یا…؟ اگر از قبل درباره چنین موقعیت‌هایی تصمیم بگیرید، پایبند ماندن به برنامه نظم و انضباط شخصی برایتان ساده‌تر خواهد بود.

توصیه ششم: از آخر هفته‌ تان بیشترین بهره و لذت را ببرید

حتماً پیش خودتان می‌گویید، من یک هفته سخت کار کرده‌ام و استحقاقش را دارم که از آخر هفته‌ ام لذت ببرم اما افرادی که نظم و انضباط شخصی‌شان مثال زدنی است، هرگز اجازه نمی‌دهند عاملی عادت‌ های روزمره‌شان را به هم بزند. خوب است که در آخر هفته به ذهن و جسمتان استراحت دهید اما نباید این مسئله را به بهانه‌ای برای فراموش کردن اهدافتان تبدیل کنید. پس بهتر است کمی هم بر روی اهدافتان برای رسیدن به نظم و انضباط شخصی کار کنید.

ماکان آریا پارسا و انضباط
ماکان آریا پارسا و انضباط

توصیه هفتم: موفقیت‌ هایتان را جشن بگیرید

وقتی بعد از یک مدت کار کردن و تلاش، موفقیتی حاصل می‌شود، باید این موفقیت را جشن بگیرید. البته این جشن گرفتن نباید آن‌قدر طولانی شود که از رسیدن به اهداف بعدی‌تان باز بمانید. پروژه‌تان که با موفقیت به اتمام رسید، کمی استراحت کنید، برای خودتان پاداشی در نظر بگیرید و برای رسیدن به هدف بعدی‌تان تلاش کنید. از این طریق می‌توانید همیشه با انگیزه بمانید بی آن‌که در نظم و انضباط شخصی‌تان خللی ایجاد شود یا بازدهی یا راندمان‌تان کاهش یابد.

سخن پایانی

انضباط فردی برای رسیدن به موفقیت ضروری است. بدون مقید کردن خود به رعایت نظم درونی یا همان انضباط فردی نمی توان به موفقیت مورد انتظار رسید.
مواردی که در بالا از دید دکتر ماکان آریا پارسا به آنها اشاره شده، توصیه هایی ساده و کاربردی است که با کمک آنها می توانید گام مثبتی در جهت رسیدن به اهداف خود بردارید.

سوالات متداول

چرا انضباط فردی مهم است؟

برای رسیدن به اهداف بلند مدت چاره ای جز داشتن انضباط فردی نیست. بدون برنامه ریزی و ملزم کردن خود به یک نظم مشخص نمی توانیم انتظار رسیدن به اهدافمان را داشته باشیم.

آیا داشتن نظم و انظباط به میزان سختگیری بر عادات و رفتار فرد بستگی دارد؟

این تصور که نظم شخصی یعنی سخت گیری بر عادات و رفتار یک تصور کاملا اشتباه است. نظم شخصی یک تصمیم و مهارت عقلانی و منطقی است. یعنی فرد بر اساس منطق و برای دست یابی به اهداف و خواسته های خود چهارچوبی را مشخص می کند بدون آنکه بی دلیل به خود سخت بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بعد از ثبت شماره لینک ورود به اجلاس برای شما ارسال می گردد.