میثم شکری ساز

دکتر میثم شکری ساز یکی از برجسته ترین افراد در حوزه تخصص در مدیریت، بازرگانی و بازاریابی می باشد. توجه کنید که بازاریابی امروزه و در دنیای مدرن معاصر، دارای تفاوت های بارز و فاحشی با بازاریابی در سال های گذشته می باشد. به همین دلیل است که افراد مختلف برای بیزینس های خود به دنبال بازاریاب های متخصص هستند. یکی از مهمترین نکات برای مدیران توجه به این نکته است که مهارت بازاریابی عامل موفقیت کارآفرینان برتر است.

مهارت بازاریابی، عامل موفقیت کارآفرینان برتر چون میثم شکری ساز

دو مهارت مهم در بازاریابی از نگاه میثم شکری ساز

به باور میثم شکری ساز به عنوان یکی از کارآفرینان برتر کشور، مهارت های کلی و کلیدی بازاریابی را می توانیم به دو دسته مهم مهارت های نرم و مهارت های سخت تقسیم بندی نماییم.

شایان ذکر است که در بازاریابی مدرنی که امروزه در کمپانی ها و بیزینس های مختلف صورت می گیرد، استراتژی های دیجیتال نقش پر رنگی را ایفا می کنند. اما توجه داشته باشید که این مسئله به معنی بی اهمیت شدن مهارت های ارتباطی و خلاقیتی نمی باشد؛ بلکه همچنان مهارت بازاریابی عامل موفقیت کارآفرینان برتر است.

  • مهارت های نرم بازاریابی

    مهارت های نرم در کل گسترده تر هستند و در زمینه بازاریابی کاربرد فراوان تری دارند. این مهارت ها را می توانید در مسیر های شغلی مختلف و متفاوتی استفاده کنید.

زیرمجموعه های مهارت های نرم در بازاریابی

ارتباط:
مرکز تمامی مهارت های بازاریابی به نحوه ارتباط مربوط می شود. شما برای تبدیل شدن به یک بازاریاب چیره دست باید بتوانید به بهترین شکل ممکن با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. به این منظور پیشنهاد می شود توانایی کلامی خود را به منظور انتقال مفاهیم ارتقا بخشید. به همین دلیل، ارتباط، مهمترین مهارت بازاریابی عامل موفقیت کارآفرینان برتر شناخته شده است.

خلاقیت و حل مسئله: برای تبدیل شدن به یک بازاریاب بسیار موفق لازم است تا بتوانید خلاقیت و ایده پردازی خود را خارج از چهارچوب های موجود پرورش دهید.

توجه به جزئیات: توجه داشته باشید که محتوای تولید و ارائه شده توسط شما به عنوان بازاریاب، قرار است توسط افراد بی شماری دیده شود و مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین از جنبه حفظ وجهه شرکت و همچنین اعتبار خود، لازم است در بیان جزئیات و اطلاعات دقت کافی داشته باشید.

مهارت های بین فردی: در ادامه توجه کنید که یکی دیگر از جنبه های مهارت بازاریابی عامل موفقیت کارآفرینان برتر، توجه وافر به نوع کلام و نحوه برقراری ارتباط در بین همکاران و گروه های کاری شما می باشد. بنابراین سعی کنید تا مهارت های بین فردی بسیار خوبی کسب کنید تا روابط کاری شما با دیگران مستحکم تر شود.

رهبری: درست است که شما به عنوان فردی تازه کار و بی تجربه در اولین نقش خود در گروه بازاریابی به عنوان مدیر انتخاب نمی شوید، اما ارتقاء مهارت رهبری در شما، باعث توسعه بازاریابی شما در طول زمان خواهد شد. میثم شکری ساز بر این باور است که مهارت بازاریابی تاثیر زیادی در موفقیت کارآفرینان دارد.

توانمندی شما در حوزه رهبری می تواند کمک زیادی در سایر زمینه های فعالیت برای ما داشته باشد. متناسب با نقشی که خواهید داشت، بالا بودن مهارت رهبری شما می تواند موجب قبول کردن مسئولیت یک پروژه به خصوص و یا بر عهده گرفتن نقش مشتری و یا فروشنده و حتی کمک رساندن به افراد بی تجربه در حوزه فعالیتشان بشود.

تطبیق پذیری: همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم؛ بازاریابی حوزه ای است که به سرعت در حال تغییر کردن است. بهترین راه برای کسب مهارت بازاریابی، تطبیق دادن خود با این تغییرات است. در پی ایجاد تغییرات متنوع در ساختار بازاریابی، می توانیم شیوه های بهتر همراه با ابزار آلات و استاندارد های مناسب تری پیدا کنیم.

علاوه بر این، توجه کنید که سیستم بازاریابی به گونه ای است که در اکثر مواقع بازاریاب ها مجبورند تا کارهای فوری را تحت فشار انجام دهند و یا حتی در برخی مواقع ممکن است پروژه های لحظه آخری به آن ها سپرده شود و یا اولویت ها در میان پروژه تغییر کند. یک بازاریاب موفق باید بتواند ضمن لذت از این محیط، خود را با شرایط جدید وفق دهد.

  • مهارت های سخت بازاریابی

    یکی دیگر از انواع مهارت بازاریابی، مهارت های سخت است. این گونه مهارت ها بیشتر بر اساس توانایی های فنی و آشنایی افراد با ابزارها و استراتژی های خاص می باشد. به منظور استخدام فردی برای اجرای مهارت های بازاریابی سخت، توجه به نقش فرد بسیار در انتخاب شما تاثیر گذار خواهد بود.

زیرمجموعه های مهارت های سخت در بازاریابی

نوشتن: جدا از این که شما خواهان فعالیت در چه زمینه ای هستید، نویسندگی مهارتی است که در بازاریابی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

مدیریت پروژه: مدیریت پروژه ها یکی از بخش های بسیار مهم در دنیای بازاریابی به شمار می رود. توجه کنید که مدیریت پروژه، یک مهارت بازاریابی برای کارآفرینان برتر به حساب می آید. شما باید مجموعه ای قوی از مهارت های مدیریتی را در خود جمع آوری کنید تا بتوانید در شرایط گوناگون و فشار زیاد و حجم بالای مسئولیت، تمامی فعالیت های مربوط به پروژه را به بهترین شکل ممکن مدیریت نمایید.

کارآمد بودن در این حیطه به این معناست که بتوانید کار ها را اولویت بندی کرده و در عین بهره مندی از کمک های دیگران، فعالیت ها را پیگیری نمایید.

پژوهش: برای این که بتوانید مسئولیت خود را به عنوان بازاریاب به نحو احسن انجام دهید و همچنین مهارت بازاریابی را در خود پرورش دهید، نیاز است تا قبل از اجرای هر پروژه، در ارتباط با آن، اطلاعات جامع و مفیدی را جمع آوری نمایید. این جمع آوری اطلاعات را می توانید به هر شکل ممکنی انجام دهید.

میثم شکری ساز

ویژگی های بازاریابان حرفه ای از نظر میثم شکری ساز

کنجکاوی
یک بازاریاب باید به دنبال ایجاد پایگاه داده مناسبی در رابطه با تمامی جنبه های یک کسب ‎و کار باشد. برای مثال در این رابطه جامعه هدف، از جمله آمارهای حیاتی محسوب می شود. درواقع یک بازاریاب خوب همواره اوضاع را مورد بررسی قرار داده و تا زمانی که به سوالات موجود، پاسخی مناسب ندهد به کار خود خاتمه نخواهد داد.

به همین خاطر در راستای تبدیل شدن به یک بازاریاب حرفه ای لازم است تا حس کنجکاوی خود را نسبت به حوزه مورد نظر افزایش داده و یا از همان ابتدا به سراغ بازاریابی برای شرکتی بروید که حوزه کاری آن کاملا مورد علاقه شما است.

مهارت فروش
یک بازاریاب باید بتواند به خوبی مشتری بالقوه را به مشتری دائم شرکت تبدیل کند. اگرچه در این رابطه تکنیک های متنوعی وجود دارد، با این حال این امر که بدانید هر فرد را به چه شیوه ای نسبت به خرید قانع کنید، بدون شک خود مهارتی جداگانه خواهد بود.

درواقع تکنیک ها، ابزارهای موجود شما محسوب می شوند و این امر که از هر یک در کجا استفاده کنید، بدون شک خود از دیگر عوامل تعیین‎کننده خواهد بود. در آخر فراموش نکنید که تنها به تکنیک های موجود محدود نباشید و در این رابطه از ارائه خلاقیت های منحصر به فرد نیز غافل نشوید.

نوآوری
با نگاهی به موفق ترین شرکت ها به این نکته پی خواهید برد که آن ها حداقل یک اقدام کاملا جدید را انجام داده اند. بدون شک انجام کار بازاریابی به شیوه های تکراری نیز تاثیر اولیه لازم را روی مخاطب به همراه نخواهد داشت.

به همین خاطر لازم است تا یک بازاریاب به دنبال شیوه هایی باشد که مورد استفاده سایر برندهای رقیب نبوده و با این اقدام یک مزیت رقابتی را ایجاد کند. در این رابطه این امر که فردی ریسک‏پذیر باشید نیز از جمله الزامات این امر محسوب می‏شود.

قدرت کلام
قدرت کلام تنها در چرب‎زبانی خلاصه نشده و این امر که بتوانید از کلمات به درست ترین شکل ممکن استفاده کنید نیز از جمله الزامات این امر محسوب می شود. برای رسیدن به این هدف لازم است تا مطالعه ای کافی در رابطه با زبان مورد نظر خود داشته باشید تا از دایره لغت مناسبی بهره مند شوید. همچنین فراموش نکنید که بازاریابی یک علم پویا محسوب می شود. به همین خاطر مطالعه و کسب دانش شما در این زمینه نباید به سطح خاصی محدود شود.

سازگاری
یک بازاریاب حرفه ای فردی انعطاف‎پذیر است که می تواند به سرعت خود را با شرایط جدید وقف داده و از تغییرات با آغوش باز استقبال کند. توجه داشته باشید که تمامی مهارت های معرفی‎شده کاملا اکتسابی است. با این حال برخی از افراد به صورت طبیعی از سطح بهتری در رابطه با آن ها بهره‏ مند هستند.

خلاقیت
یک بازاریاب خوب هیچ‎گاه با بن‎بست مواجه نشده و همواره چندین برنامه را برای یک اقدام خود مدنظر قرار می دهد. همچنین آن ها در مواقع دشوار و حساس با حفظ هیجانات خود تصمیمات درستی را اتخاذ می کنند که باعث می شود تا شرکت با یک بحران مواجه نشود. این امر که بتوانید مسائل را از یک زاویه متفاوت ببینید، بدون شک در افزایش سطح کاری شما به عنوان یک بازاریاب، تاثیر بسزایی خواهد داشت.

ارتباط
برای این امر که روی مخاطب خود نفوذ مناسبی را داشته باشید، لازم است تا بتوانید با آن ها ارتباط مناسبی را برقرار سازید. برای این امر لازم است تا روی مهارت های ارتباطی خود کار کرده و ضمن درک سریع تیپ شخصیتی افراد، بهترین روش برای ارتباط برقرار کردن با آن ها را پیدا کنید. همچنین فراموش نکنید که تمامی اقدامات شما با موفقیت همراه نخواهد بود.

به همین خاطر لازم است تا نسبت به مقوله شکست نیز واکنش مناسبی داشته باشید. در غیر این صورت حضور طولانی‎مدت شما در این عرصه غیرممکن خواهد بود. ویدئو زیر از دکتر میثم شکری ساز را ببینید:

سخن پایانی و خلاصه ای با میثم شکری ساز

در این مقاله تلاش کردیم مهارت هایی را که از نظر دکتر میثم شکری ساز به عنوان کارآفرین برتر کشور، در رابطه با بازاریابی مورد نیاز هر فرد می باشد، برای شما شرح دهیم. به تعبیر دکتر شکری ساز؛ بازاریابی در دنیای امروز تفاوت های زیادی با بازاریابی سال های پیش دارد و این مقوله یکی از مهارت هایی است که برگ برنده کارآفرینان در رقابت است.

بازاریابان حرفه ای باید مهارت هایی داشته باشند که این مهارت ها به دو دسته مهارت های نرم و سخت تقسیم بندی می شوند. مهارت های نرم مانند: ارتباطات، خلاقیت، حل مسئله، توجه به جزئیات، رهبری و … . مهارت های سخت هم مانند: مدیریت پروژه، پژوهش، کنجکاوی، مهارت فروش، قدرت کلام و … .

مهارت های نرم و سخت باید در کنار هم به کار روند. یعنی داشتن یکی از این دو نوع مهارت به تنهایی کافی نیست و نمی تواند تضمین کننده موفقیت کارآفرینان باشد. برای بازاریابان یا کارآفرینانی که می خواهند مهارت های بازاریابی را فرا بگیرند، مهارت های ارتباطی، مدیریت و قدرت کلام بسیار مهم است و می تواند تاثیر خوبی در عملکرد آن ها داشته باشد.

امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید و مهارت ها و توانایی های ذکر شده در مسیر موفقیت به شما کمک کند.

سوالات متداول:

مهم ترین مهارت ها در بازاریابی از نظر میثم شکری ساز چیست؟
مهارت های نرم و مهارت های سخت بازاریابی.

مهارت پژوهش در کدام دسته مهارت های بازاریابی قرار می گیرد؟
این مهارت زیرمجموعه های مهارت های سخت در بازاریابی است.

با تغییرات در حوزه بازاریابی چه کنیم؟
بهترین راه برای کسب مهارت بازاریابی، تطبیق دادن خود با این تغییرات است.

 

۲ پاسخ به “میثم شکری ساز”

  1. بازاریابی واقعا یکی از مهارت های خیلی خوب این روزاس. الان هر حوزه و بخشو که نگاه کنی میبینی بازاریابی یه جزوشه

  2. بازاریابی ه و قدرت کلام. یعنی همینو داشته باشی نصف راهو رفتی. بازاریابا قدرت کلامشون بالاس و اصول متقاعدسازی رو بلدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بعد از ثبت شماره لینک ورود به اجلاس برای شما ارسال می گردد.