دغدغه پارس پندار نهاد برای کسب و کار جوانان و جلوه آن در سمینار امید

با افزایش نرخ بیکاری در سرتاسر جهان، جوانان زیادی بیکار مانده‌اند و اکنون ما بیش از هر زمان دیگری به این نیاز داریم که به کسب و کار جوانان اهمیت داده و در پی حل مشکل بیکاری آن‌ها باشیم. یکی از راه‌حل‌های ایجاد کسب و کار برای جوانان، کارآفرینی است. ما با تشویق جوانان به کارآفرینی و ارائه فرصت‌ها و دانش موردنیاز برای این کار، می‌توانیم یک نقش حیاتی را در رشد اقتصادی جامعه ایفا کنیم.

اگرچه که امروزه جوانان زیادی بیکار مانده‌اند، اما فقط تعداد اندکی از آن‌ها مایلند که کسب و کار خودشان را راه‌اندازی کنند و بسیاری از آن‌ها اصلا کارآفرینی را به عنوان یک گزینه‌ی شغلی در نظر نمی گیرند. بنابراین ما باید اقدامات بیشتری را در این راستا انجام دهیم تا جوانان را با کارآفرینی آشنا ساخته و ابزارها و دانش مورد نیاز برای این کار را در دسترسشان قرار دهیم.

جوانان با راه‌اندازی کسب و کارهای خود می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد کشورمان داشته باشند. آن‌ها با شرکت در دوره‌های آموزش فنی می‌توانند روحیه‌ و دانش مورد نیاز برای شروع و راه اندازی یک کسب و کار موفق را در خود پرورش دهند. آنها می‌توانند نوآوری و خلاقیت را در خود شکوفا ساخته و ایده‌های خود را وارد بازار کار کنند.

 

سمینار امید

سمینار بزرگ امید که در راستای ایجاد فرصت‌های کسب و کار و کارآفرینی برای جوانان با حضور چند تن از مسئولان و مدیران فعال استان اصفهان برگزار شد، به بررسی مسائل پیرامون کسب و کار جوانان پرداخت. این سمینار با استقبال بی نظیر جوانان، مدیران و کارآفرینان همراه بود.

مؤسسه‌ی پارس پندار نهاد در سمینار امید به این مسئله پرداخت که جوانان چگونه باید ایده‌های کارآفرینی خود را پیدا کنند، این مؤسسه اظهار داشت: «هر کسی برای پیشگام بودن در کارش باید یک ایده داشته باشد و ایده‌های کارآفرینی می‌توانند افراد را به موفقیت برسانند.» پارس پندار نهاد، آموزش و کارآموزی را رمز موفقیت کسب و کار معرفی کردند و اظهار داشتند که «وقتی شما با استفاده از آموزش و کارآموزی، ذهن خود را برای کارآفرینی آماده می‌کنید، خلاقیت و ایده‌های جدیدی به سراغتان خواهند آمد.»

پارس پندار نهاد با تأکید بر اهمیت آموزش گفت: «آموزش یک هزینه نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری است و این فرهنگ باید در جامعه ما ترویج شود.» وی ادامه داد: «در حال حاضر مهمترین مساله، توجه به کارآفرینی و توسعه‌ی فرهنگ کارآفرینی و الگو پذیری از کشورهای موفق در این زمینه است و ما به عنوان بخش خصوصی باید در این حوزه به دولت کمک کنیم.»

پارس پندار نهاد

اگر بخش‌های خصوصی کشور با دولت هماهنگ شوند می‌توانند آموزش‌ها و فرصت‌های شغلی مورد نیاز را برای جوانان فراهم کرده و بدین ترتیب به رشد اقتصادی کشور سرعت ببخشند. ما اکنون در عصر اطلاعات هستیم و سرمایه و نیروی کار بسیار متحرک است، مخصوصاً در کشور ما که جوانان زیادی برای یافتن کار مجبور به مهاجرت می‌شوند، ما به هیچ وجه نباید منابع انسانی خود را کم ارزش جلوه دهیم یا باعث به‌هدر رفتن آن‌ها شویم.

بهبود فرصت‌‌های شغلی برای جوانان و تشویق آن‌ها به کارآفرینی، مستلزم تلاش گسترده و هماهنگ همه‌ی بخش‌های جامعه است. دولت‌ مسئول اصلی ایجاد یک محیط مناسب برای اشتغال جوانان است و بخش‌های خصوصی نیز با ارائه دانش و روحیه‌ی لازم برای ایجاد کسب و کار و کارآفرینی در جوانان و آشنا سازی آن‌ها با فرصت‌های شغلی مختلف، نقش مهمی را در این فرآیند ایفا می‌کنند.

بنابراین ما باید اقدامات بیشتری را در راستای ایجاد کسب و کار برای جوانان انجام دهیم و از طریق آموزش‌های غیررسمی و تأکید بر مزایای کارآفرینی و آشناسازی جوانان با مهارت‌های لازم برای کارآفرین، آن‌ها را برای این کار آماده سازیم.

امروزه بازار کار و اقتصاد جهانی دائماً در حال تغییر است و جوانان برای اشتغال به کار، نیاز به مهارت‌های بسیار زیادی دارند که لیست آن هر روز طولانی‌تر می‌شود، آن‌ها باید از مهارت‌هایی نظیر سواد دیجیتال، هوش تجاری و سایر مهارت‌های عمومی مانند اعتماد به نفس، ارتباطات و مهارت حل مسئله برخوردار باشند تا بتوانند در بازار کار جایی برای خود پیدا کنند و متاسفانه بسیاری از این مهارت‌ها در محیط‌های آکادمیک آموزش داده نمی‌شوند. عدم تطابق مهارت‌های جوانان با نیازهای بازار کار، منجر به تشدید مشکل بیکاری جوانان شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع استانداری اصفهان گفت: «والدین با آشنایی با نیازهای امروزی، باید فرزندان خود را با مهارت‌های لازم آشنا کنند تا با ایجاد اشتغال مناسب و با کیفیت برای همه، گامی در راستای اشتغال جوانان برداشته شود.» وی در ادامه گفت: «بخشی از این امر بر عهده مسئولان و بخش دیگر آن بر عهده والدین و جوانان است.»

مسئولان و بخش‌های خصوصی برای حمایت از کسب و کار جوانان می‌توانند به شکل‌های مختلفی وارد عمل شوند که سه مورد از آن‌ها به شرح زیر هستند:

 

  1. اقدام مستقیم در زمینه‌ی توسعه مهارت ها و آموزش

مسئولان و بخش‌های خصوصی می‌توانند آموزش‌هایی را در زمینه‌ی مهارت‌های عمومی مورد نیاز برای کسب و کار جوانان برگزار کنند. آموزش و پرورش و مؤسسه‌های آموزشی خصوصی باید در تلاش باشند تا نیروی کار ماهری را برای بازار کار آینده ایجاد کنند.

پارس پندار نهاد

بسیاری از کشورها در سرتاسر جهان در تلاشند تا مهارت‌ها و آموزه‌های فنی لازم برای وارد شدن به دنیای کسب و کار و کارآفرینی را به فارغ‌التحصیلان، کارجویان و جوانان بیکار آموزش دهند تا آن‌ها را برای ورود به بازار کار آماده سازند. نمونه‌هایی از تلاش‌ها در راستای آموزش مهارت به جوانان عبارتند از:

  • مشارکت در برنامه‌های آموزش و پرورش و سایر برنامه‌های آموزشی با ارائه‌ی آموزش‌هایی در راستای تسهیل انتقال جوانان به دنیای کار؛
  • انجام اقداماتی توسط بخش خصوصی در راستای افزایش تعداد فرصت‌های آموزشی برای جوانان جویای کار (مثلاً با گسترش مکان‌ها و دوره‌های آموزشی؛ تلاش‌های مشترک مسئولان دولتی بخش‌های خصوصی برای افزایش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کارآموزی در شرکت‌ها)؛
  • راه‌اندازی طرح‌های آموزشی ویژه‌ در خارج از چارچوب سیستم‌های آموزشی ملی به منظور ایجاد مهارت‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی کسب و کار شخصی و کارآفرینی.
  • مشارکت بخش‌های آموزشی خصوصی و بخش‌های صنعتی به منظور افزایش هماهنگی میان آموزش و محیط کار و کمک به جوانان برای وارد شدن به محیط‌های کاری (مثلاً برنامه‌هایی برای یادگیری در محل کار در چارچوب برنامه‌های آموزشی مدارس)
  1. اقدامات مستقیم در راستای ایجاد شغل توسط جوانان

در بسیاری از کشورها، کارفرمایان از طریق سازمان‌های خود، اقداماتی را برای گسترش فرصت‌های شغلی برای جوانان انجام می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا راحتتر در بازار کار ادغام شوند. نمونه‌هایی از اقدامات در این زمینه عبارتند از:

  • طرح‌های تسهیل و کاریابی برای تطبیق جوانان جویای کار با فرصت‌های شغلی
  • استفاده از برنامه ها و مشوق‌های دولتی برای کمک به جوانان در راستای ایجاد کسب و کار
  • ارائه‌ی راهنمایی‌های لازم به کارآفرینان جوان
  • ارائه کمک‌های مالی به جوانان کارآفرین
  • ایجاد شبکه‌هایی برای کارآفرینان جوان یا پشتیبانی از آن‌ها برای سهولت دسترسی به شبکه‌های سازمانی
  1. سیاست گذاری و حمایت

مشارکت سازمان‌های خصوصی و مسئولان دولت در راستای طراحی، اجرا و ارزیابی سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال جوانان برای افزایش پاسخگویی به الزامات بازار کار. برخی از اقدامات در این زمینه به شرح زیر هستند:

  • اقدامات نهادهای سیاست‌گذاری کشور در راستای گنجاندن برنامه‌های آموزش کارآفرینی و مهارت‌آموزی در برنامه‌های درسی آموزش و پرورش؛
  • مشارکت در توسعه و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌ها از طریق گفتگوی اجتماعی و مذاکره جمعی؛
  • تحقیق و انتشار اطلاعات در مورد مسائل اشتغال جوانان با توجه به مهارت‌ها و موقعیت‌های شغلی مورد نیاز بازار کار؛
  • راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی و سایر اقدامات با تمرکز بر گروه‌های مختلف (مانند جوانان، والدین، مدارس، بخش‌های صنعتی و غیره)، با استفاده از ابزارهایی مانند آگهی‌ها، اخبار، نمایش‌های تلویزیونی، ویدئوها، مقالات روزنامه و غیره؛

مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان در سمینار بزرگ امید، در صحبت درمورد فرصت‌های کسب و کار و کارآفرینی برای جوانان گفت: «نشاط اجتماعی دارای مولفه های مختلفی است که یکی از این مولفه ها، ایجاد فرصت شغلی برای جوانان است.» وی اظهار داشت که کشور ما در زمینه‌ی علم و آموزش، سرآمد منطقه است.

فرصت های شغلی امروزی با گذشته بسیار متفاوت هستند و برگزاری سمینار امید میتواند مشاغل و فرصت‌های شغلی ناشناخته را به جوانان معرفی نمایند و آن‌ها را به کارآفرینی تشویق کرده و به بررسی و حل مسئله کسب و کار جوانان بپردازد.

مؤسسه پارس پندار نهاد در این سمینار اظهار داشت که سفر،کارآموزی، مطالعه، آموزش و گروه‌های حرفه‌ای، می‌توانند به تشویق جوانان به کارآفرینی کمک کنند و ایده‌هایی را در ذهن آن‌ها بپرورانند.

«افراد برای کار در هر زمینه‌ای باید آموزش و کارآموزی را مدنظر داشته و برای آن تلاش کنند. مسیر موفقیت دو وجهی نبوده و برای کسب موفقیت باید شکست های زیادی را متحمل شد که خوشبختانه در پایان شکست‌ها، موفقیت خود نمایی می‌کند. در نتیجه اگر فقط با یک شکست به کلی از کار خود نا امید می شوید، نمی‌توانید هیچ کاری را پیش ببرید».

امروزه راحتتر از هر زمان دیگری می‌توان کسب و کار مستقل خود را آغاز کرد و به عرصه کارآفرینی وارد شد. جوانانی که برای تحقق ایده‌های خود مصمم هستند، فداکاری‌های زیادی انجام می‌دهند و حاضرند شکست‌های زیادی را تحمل کنند و زمان زیادی را صرف کار خود کنند. اما متاسفانه امروزه بسیاری از کارآفرینان جوان به محض مواجهه با اولین شکست یا در صورت عدم مشاهده‌ی موفقیت‌های چشمگیر، بلافاصله کار خود را رها می‌کنند و به سراغ کارهای دیگر می‌روند.

اما پارس پندار نهاد می‌گوید جوانان باید بدانند که «کارآفرینی کار ساده‌ای است و از هر پنج نفر که دو بار اقدام به کارآفرینی می کنند، چهار نفرشان موفق می شوند.»

 

سوالات متداول

هدف اصلی از برگزاری سمینار امید چه بود؟
سمینار امید با هدف اصلی ایجاد فرصت های کسب و کار و کارآفرینی برای جوانان برگزار شد. در این سمینار جمعی از مسئولان و مدیران رده بالا استان اصفهان نیز حضور داشتند.

دیدگاه پارس پندار نهاد درباره مقوله آموزش در سمینار امید چه بود؟
از نظر پارس پندار نهاد آموزش یک هزینه نیست، بلکه یک سرمایه گذاری ارزشمند است که باید بیش از گذشته به آن توجه شود و بخش خصوصی و دولتی باید در این مسیر همگام شوند.

چه اقدامات مستقیمی در راستای اشتغال زایی جوانان در کشور صورت گرفته است؟
طرح‌های تسهیل و کاریابی، استفاده از برنامه ها و مشوق‌های دولتی برای کمک به جوانان در راستای ایجاد کسب و کار، ارائه کمک‌های مالی به جوانان کارآفرین و …

بعد از ثبت شماره لینک ورود به اجلاس برای شما ارسال می گردد.